tirsdag den 29. maj 2012

Gamle krukker og nye børn

Nu viser jeg snart herlighederne frem i fuldt omfang. Det ser stadig ikke ud af meget og alt har sideskilning på grund af blæsten. Men i dag fik jeg en pludselig indskydelse, nemlig at kigge efter krukker på DBA. Og sandelig om der ikke var et par lige henne i Charlottenlund der solgte ud pga stilforvirring.

De havde nogle firkantede Firenzekrukker med masser af krimskrams på og den helt rigtige patinering til absolut ingen penge - som desværre var solgt. Men jeg købte restlageret af andre krukker. De to mest "krimskramsede" (og meget smukke) krukker gik til min underbo/udlejer fordi han altid er frisk med kørelejlighed til planteskoler og fordi han henter jord til mig når jeg mangler.

Det kan godt anbefales at kigge DBA igennem en gang imellem.



Og så er jeg blevet mormor til korsedderkopper i hundredevis! De generer mig ikke og tager blandt andet myggene - og de bliver udendørs. OK, det kan være en tvivlsom fornøjelse at gå ud i mørket og vade ind i et spind på tværs af de "stier" krukkerne danner. Men det tager jeg med, og ungerne er sjove at iagttage.




Endelig prøver jeg et eksperiment af, nemlig at stikke gulerødder med top i jord i håb om at få smukke skærme. De havde godt nok masser af top, men så ellers ud som var de skuret med klorin..... Vi må se om det virker og derfor står de da også i en plastpotte. Den seneste, der rummede den Heritage som jeg kom til at købe i Pinsen.





5 kommentarer:

Frøken Solhat sagde ...

Det var sørme da et fantastik fund - det bliver jo en hel million at se på når de er plantet til ;0) Fantastisk med gode og hjælpsomme naboer......de er værd at sætte pris på :0)

Dorthe

Frk. Ernst sagde ...

VElkommen til blogland, nyder dine frodige billeder, tror næsten du har flere planter i din taghave, end jeg har i hele haven ;)
Har også bestemt mig til at prøve at 'sætte gulerødder' i år. Har et helt tomt bed, der gerne skulle blive til det hvide bed...
Glæder mig til at se mere
Hilsen Susanne

Taghaven sagde ...

Tak for velkomst. Ja, jeg har ufatteligt mange planter og bliver ved med at sige, at nu skal jeg ikke have flere....men så er der jo lupiner, prydsalvie og faktisk kan jeg godt se for mig, at de nye krukker bliver plantet til med alt muligt nyt! Men der ryger også lidt en gang imellem. Dels det der døde i vinters, dels en lille magnolie der ikke kunne lide lugten i bageriet og dels har jeg foræret de to mandshøje og tætte nerier væk og nedlagt andet fordi jeg var/er træt af at slæbe dem op og ned og ind og ud. Så lige nu ser det ikke ud af meget - det bliver en højsommerhave i år men jeg er begyndt at spekulere over hvordan jeg får have fra april til oktober næste år.

Nu vil jeg kigge på din blog

vh Bettina

Signe sagde ...

Også et rigtig stort velkommen til haveblogland fra mig :-)
Hvor er det en dejlig blog, du har. Tænk, at jeg først opdager den nu.
Jeg har straks meldt mig som fast læser og føjet dig til min blogliste.
Knus Signe

Taghaven sagde ...

Jeg skal prøve at blive lige så dygtig som dig, Signe.
Det var faktisk din blog jeg skævede lidt til da jeg sad og fedtede med at finde ud af hvordan det virkede. Jeg skal se at finde ud af det der med kollager og hvordan man får både større billeder og får sat billeder ved siden af hinanden.

kh
Bettina (som jeg hedder)