lørdag den 2. juni 2012

Det er til at tude over!

Tre dages storm har sat sine spor; min elskede anisisop er knækket. Jeg må lave stiklinger af den og starte forfra. Min ene dahlia Hamari Rose er også knækket og resten har bare sideskilning......

Jeg har ikke engang gidet at gå derud og plante trøste-anskaffelserne over i de nye krukker fordi det stadig stormer. Selv bøgetræet har taget skade af to omgange storm; første gang var det lige sprunget ud med bløde, sprøde blade der så blev flået i stykker. Så på den ene side ligner det efterår og på den anden side ser det ret fornuftigt ud.

Men jeg kan da glæde mig over den rettidige omhu der fik mig til at binde lægebaldrian op - den er der lige om lidt, men bliver lidt ensom fordi alt andet stadig er i gulvhøjde.


Og så har jeg trøstet mig selv med to buksbomkugler og to Blåkant som jeg håber jeg magter at plante op i morgen. Og så fik jeg malet de to tudegrimme, men behagelige stole der var her da jeg flyttede ind, i pinsen. De har nu samme grønne farve som vindskeder og tagudhæng og behager øjet betragteligt mere.

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Her har alt også sideskilning eller er knækket. Jeg håber, at det rejser sig op igen, hvis der kommer lidt godt vejr igen.
VH Nina

Berit fra Irishaven sagde ...

Du er ikke alene....her i sommerhushaven er der flere planter der har lagt sig ned og en dum gren fra forshytiaen har halshugget en af mine nye iris sib. der skulle blomstre for første gang - kun 2 knopper tilbage - Sukk!!
Heldigvis har det meste klaret det - men det må godt nok have været nogen ordentlige pust der er kommet forbi.

Jytte sagde ...

Hen på sommeren, når mine 200 m mirabellehække bugner af frugt, som falder ned på jorden og smatter over det hele, bliver jeg lidt ræt af de træer - ja, det er træer! De fleste steder både 6 og 7 m høje, og jeg lyver ikke. Me sådan nogle hække er en velsignelse, når det stormer voldsomt, som det neoop har gjer i nogle dage.
Her er altid læ, så når noget går til, skyldes det ikke vindene. Så er det muldvarpe eller rådyr eller snegle, som har været på færde.
Sådan har vi havefolk forskellige 'plager' at slås med.
Men allievel
Happy Gardening
Jytte
www.danishknitdesign.com

Havenarkomanen sagde ...

Surt surt surt :(((
Her på Mors er vinden også hård, men jeg har heldigvis et godt læhegn men alligevel er der altid et eller andet der knækker/vælter :(Men heldigvis er det mest solstrålehistorier i haven :o)

Marianne Selvig sagde ...

Åh ja hulk. Det er bare så ærgerligt. Godt du har købt trøsteplanter.

Giv nu dig selv lidt tid. Så får du lyst til at gøre din taghave hyggelig igen. Og gå så ud i et solstrejf og nyd det alt hvad du kan. Det er godt for din sjæl!

Kh. Marianne med
Den Helbrende Have

Taghaven sagde ...

Tak for alle trøsteord.
Det er bare helt vildt ærgerligt, men sådan er det jo i haveland; hvis det ikke er vind så er det noget andet. Èn ting jeg ikke slås med er rådyr (hehe, det ville ellers være noget). Men snegle har jeg - og vind. Der er intet der tager af og når man vender mod nord får man den altid fra højre, venstre eller lige i smasken. Hvem der havde et mirabellehegn.....

Jeg har (fra stuevinduet)glædet mig over de nye Blåkant/Nepeta. Jeg købte dem på grund af farven (blå-lilla) og aner ikke hvad det er for en. Men farven gnistrer og lyser op i tusmørket. Dem (og buksbommen) vil jeg plante ud i krukkerne i morgen - DMI lover svag vind de næste 5 dage.

God havesøndag til alle

kh
Bettina

Nette sagde ...

Kære Bettina

Jeg har optaget de Haven i Hune udsendelser, som blev genudsendt sidste sommer og har set nogle af dem flere gange. På en af dem beretter Claus Dalby om en regnstorm i juni, som lagde hans stauder ned for nogle år siden. Det er så let at være bagklog - det kan vi alle hitte ud af - men da blæsten tog til, styrtede jeg ud og satte jernpinde og jernhalvcirkler ned, som vist reddede mangt og meget. Jeg bruger ofte det klare rosenbindebånd, som Ernst Jensen vist har "opfundet", da det giver sig lidt og derfor ikke ødelægger stilkene. Mine jernpinde er 6 mm og klippet op i forskellige længder.

Nette sagde ...

PS: Det er en dejlig blog du har lavet. Og. Vi bor ikke langt fra hinanden :0)

Taghaven sagde ...

Hej Nette og tak for hilsen. Jeg har også en lille håndfuld 6 mm rundjern og skal ud og investere i betragteligt flere! De er en rigtig god og smuk løsning. Hvad klipper du dem over med - boltsaks eller nedstryger?

Jeg har også bundet de høje stauder op, men troede virkelig ikke at det ville gå ud over Dahliaen eller min lille anisisop. Men så ved jeg det - og jeg kan få tre planter ud af isopen der villigt slår rod og vokser forbavsende hurtigt.

Jeg tænkte nok at vi ikke bor så langt fra hinanden. Jeg ville gerne se dit rosenorgie i fuldt flor.

kh
Bettina

Nette sagde ...

Jeg har købt rundjernet hos Johannes Fog på Firskovvej i Lyngby og lånte en boldsaks af dem på stedet. Jeg fik også et kæmpestort stykke plastik at pakke dem ind i, for det sviner som bekendt meget.

Når rosensæsonen går løs, skal du være velkommen til invitere dig selv. Så finder vi en dag.

Taghaven sagde ...

Så går den til Johannes Fog!!!!!

Det er alletiders at jeg må invitere mig selv - du er selvfølgelig også velkommen her engang i sen/højsommeren. Før er der ikke så meget at se på, desværre. Jeg vil glæde mig til at se dine smukke roser og det absolut bedårende kagehus!

kh
Bettina

Nette sagde ...

Husk også at tage havehandsker med, så du ikke bliver rusten.