søndag den 17. juni 2012

Hvad dufter der af i paradis?

af Kaprifolium!

Det ældgamle, vilde eksemplar der dækker hele cykelskuret og som næste år endelig når helt op til mig, er sprunget ud. Og på en lun, stille og fugtig lørdag aften var duften aldeles berusende - især blandet op med Lægebaldrian der stod og duftede så man ikke behøvede at stikke næsen i den. Disse berusende dufte blev hyldet både nede i haven og heroppe i luften med en lige så berusende og velduftende Premier Cru Cognac og alle lanterner og lyskæder tændt - meget passende.

I det hele taget har jeg gjort noget ud af duft og har roser, Reseda, Natlevkøj, Narcistobak, Prydtobak, Duftlupin, Lathyrus og én eneste Vidunderblomst.

Jeg har forsøgt at fotografere hele arrangementet, men dels er jeg ikke nogen god fotograf og dels snød lyset på en overskyet dag. Det yder ikke fuld retfærdighed, slet ikke fordi ting stadig er i gro og ikke sprunget ud. Men nu får I lidt mere af et overblik.


My precious

Tre nye, rosa stjerneskærm - og den eksisterende i fuld udspring



De, i sidste øjeblik, såede lathyrus har det godt og vokser hver eneste dag. Jeg har to store krukker der skal udstyres med stativ og kommer til at agere indgang til "haven".


Overblik
Den ene side (set fra eftermiddagspladsen) - det ser ikke ud af noget på billeder, men lovende i virkeligheden.


The formal garden (hehe) med buksbon og "plæne" (kattegræs) i midten hvor der kun er sol et par timer om morgenen og sent om eftermiddagen.



Den anden side - eller lidt af den.


Morgenhjørnet under den fejlcastede James Gallway.


Midt i og ud mod verden har jeg et lille pariserarrangement.


Eftermiddags- og aftenarrangementet hvor de fine nettostole skulle have stået hvis jeg havde handlet på indskydelsen. Der kommer til at stå kurvestole på et tidspunkt. Jeg skal bare finde nogle og i mellemtiden er de eksisterende stole nok ikke kønne, men gode at sidde i.


"Udekøkken" med top-liret og meget tøset elfenbenshvid Weber. Kulfyret ovn, så jeg stadig kan stege sagesløse dyr ef en vis størrelse - køkkenet her er desværre så lille at der ikke er plads til komfur/ovn.




Der vil blive flyttet rundt på tingene (planterne) over sæsonen og jeg er i gang med noter om, hvad der skal i hvilke krukker, hvad der skal nedlægges etc. Næste år kommer til at byde på større enkelhed.

Det går forresten godt med gulerødderne - de vokser og lad os nu se om de kommer i blomst. Ellers må jeg importere noget skvalder fra haven.

10 kommentarer:

Heidi sagde ...

Hvor ser det skønt ud på din tagterrasse, så meget stemnig og hygge. Selv om du ikke syntes billederne yder fuld retfærdighed til planter og krukker, kan jeg sagtens forestille mig det smukke syn i solskin ;o)

Taghaven sagde ...

Smile.... og med hynder, puder og romantiske duge er det top-yndigt på solskinsdage og stille aftener.

Rose sagde ...

Det ser brandgodt ud og meget hyggeligt! Der er stor frodighed og diversitet i dine krukker, det er rigtigt dejligt at se på! Din duftlathyrus kom godt nok hurtigt i gang; alletiders når nu den blev sået lidt sent.
Udekøkken har jeg ikke men jeg kan godt se hvor smart og hyggeligt det kan gøres her på din tagteresse:-)
Og alle de skønne dufte der er lige nu- uhmmm!
God søndag
Rose

Anne sagde ...

Flot bed på dit første billeder.
Fint indlæg og hvor har du mange skønne krukker.
Det ser meget hyggeligt ud med plads til
enhver i samtlige kroge på terrassen. Om det er i Paris eller andetsteds:-)

Jette sagde ...

Det er da en skøn terrasse du holder dig.dejligt frodigt med alle de krukker.Kan sagtens forestille mig en dejlig aften med gang i grillen og et glas vin til.God søndag til dig Jette(mit lille gods)

Taghaven sagde ...

Tak for søde kommentarer. Jeg kigger jævnligt på billederne fra sidste år for at minde mig selv om, at det nok skal blive godt. Jeg har bare ikke rigtig tålmodighed..... Og det har været lidt svært at placere krukkerne i år efter jeg har nedlagt "Middelhavet" og foræret de to gigantiske nerier og nogle meget store, gamle pelargonier væk.

Jeg er selv passende imponeret over ærteblomsterne, de er nu små 10 cm høje. De tøver dælme ikke!

Marianne Selvig sagde ...

Hvor ser det bare hyggeligt ud! Tillykke med at dunbar en stor kaprifolie at gå og dufte til. Jeg arbejder ihærdigt på at få en. Men det varer vist lige et par år, før den bliver stor og velduftende.
Har også altan, hvor brædderne skal udskiftes nu på 4. År. Vil vise min husbond din fine taghave.

Frøken Solhat sagde ...

....kan lige se det for mig på en skøn skøn sommer aften og et glas kold hvidvin der midt i "Paris" ;0)

Skønt ser det ud og som det hele vokser til og bliver frodigt........må du blive velsignet i dit lille duftende paradis med et væld af lune sommeraftener ;0)

Knus Dorthe

Taghaven sagde ...

Jeg håber vi alle bliver velsignede med lune sommeraftener! De er så sjældne her i landet og derfor bliver man dobbelt glad.

Der er løbet noget hvidvin (og tapas) gennem systemet på sådanne aftener.

Susan Durup sagde ...

Iiiiihhhh hvor er det en dejlig taghave du har. Den ser virkelig smuk ud - og du holder den så flot.
Jeg elsker krukker... og selv om jeg har masser af jord, så kan jeg stadig ikke få krukker nok.
Skønt at komme forbi herinde.
Mange hilsner fra Susan